La competència digital és una de las competències bàsiques del segle XXI, entesa com les habilitats i coneixements bàsics en l’ús de les TIC per superar els nous reptes que ens proposa la societat actual. En altres paraules, és la capacitat d'utilitzar les tecnologies de la informació i de la comunicació en les tasques de la vida quotidiana, a l'escola, a la feina o al lleure.
És necessari que els docents siguem competents digitalment, és a dir, que utilitzem les TIC de forma instrumental i també com a recurs metodològic. Així doncs, la competència digital docent es basa en la unió de les competències de caire instrumental en TIC [definides mitjançant les acreditacions de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC)] amb les competències metodològiques en l’ús de les Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement (CTAC).
Com a docents és molt important obtenir l’ACTIC ja que permet acreditar la nostra competència digital, entesa com la combinació de coneixements, habilitats i actituds en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació, que les persones despleguen en situacions reals per assolir objectius determinats amb eficàcia i eficiència. Si la prova se supera satisfactòriament, s’obté un certificat (bàsic, mitjà o avançat) que emet la Generalitat, i que els possibilita acreditar un determinat nivell (1, 2 o 3, respectivament) de competències en TIC davant de qualsevol empresa o administració. Aquests certificats són, doncs, una eina que ens pot facilitar l'obtenció d'una feina ja que les noves tecnologies han entrat de ple a la nostra societat i com a conseqüència a l’escola. Aquest fet està comportant molts canvis en l’accés de la informació i el seu tractament. Per tant, és de vital importància docents formats i competents digitalment, els quals integrin les tecnologies a l’aula de manera eficaç, gràcies al Coneixement Tecnològic (saber amb quins recursos ensenyo), el Coneixement Pedagògic (saber com ensenyar amb eficàcia) i el Coneixement Disciplinar (saber què ensenyo).
Per més informació de l'ACTIC, consulteu el següent enllaç: http://actic.gencat.cat/ca/

Kahoot: és una aplicació mòbil molt semblant a Plickers però amb la diferència que els alumnes necessiten dispositius mòbils, per tant, seria més adient utilitzar-lo a Educació Secundària. http://toolbox.mobileworldcapital.com/app/kahoot/236

REFLEXIÓ SOBRE EL QÜESTIONARI INICIAL

Per més informació de l'ACTIC, consulteu el següent enllaç: http://actic.gencat.cat/ca/
El Govern ha aprovat la definició de les diferents competències digitals que han de tenir els mestres i professors catalans. El principal objectiu és aconseguir que els ciutadans siguin competents en l’àmbit digital, i per això és important que els docents coneguin i dominin les eines tecnològiques. Defineixen cinc àmbits o dimensions de competències digitals docents:
- Disseny, planificació i implementació didàctica:
- Capacitat de selecció, ús i avaluació de tecnologies digitals de suport en la definició i execució del procés d’ensenyament i aprenentatge. L’objectiu és optimitzar la planificació i l’organització de les experiències, les activitats i els recursos previstos per a garantir l’adquisició dels aprenentatges i facilitar la col·laboració i difusió entre la comunitat educativa.
- Organització i gestió d'espais i recursos educatius:
- Capacitat per organitzar les tecnologies digitals, de manera que facilitin i permetin millorar les condicions de treball, tant a nivell de gestió educativa com a nivell didàctic.
- Comunicació i col·laboració:
- Conjunt de coneixements, habilitats, actituds, estratègies i sensibilització que es requereixen quan s'utilitzen les tecnologies digitals per comunicar-se, col·laborar, crear i compartir continguts i construir coneixement en el marc del disseny, implementació o avaluació d’una acció educativa entre docents i amb els estudiants.
- Ètica i civisme digital:
- Coneixement de les implicacions derivades de l’ús de les tecnologies digitals en l’àmbit educatiu pel que fa a les qüestions de legalitat, seguretat i identitat digital. Formació dels alumnes sobre aquestes qüestions per tal que facin un ús ètic i responsable d’aquestes tecnologies.
- Desenvolupament professional:
- Pràctica reflexiva del docent sobre la seva activitat professional en relació als reptes educatius que planteja la societat actual. Implicació en entorns educatius virtuals, on configura la seva identitat digital professional, aporta i divulga recursos educatius i es forma de manera permanent.
És important que els professionals de l’educació acreditem el nostre nivell de competència digital amb un nivell 2 (mitjà) que acredita que som usuaris que gaudim d’autonomia i capacitat crítica envers l’ús d’aquestes tecnologies, i que posseïm un domini efectiu en l’ús de les TIC en relació amb els àmbits generals d’aplicació.
Per altra banda, també és molt important ser competents en l’ús de les Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement (CTAC) ja que permet, gràcies a les tecnologies, una millora en els processos d’ensenyament – aprenentatge, d’avaluació i d’organització.
MEDODOLOGIES DE L'AULA DIGITAL
Coneixements del docent
És important tenir en compte els coneixements del docent:
TPACK: es posen a la pràctica varis factors:
- Coneixement disciplinar:saber què ensenyaré.
- Coneixement tecnològic:saber amb quins recursos ensenyaré.
- Coneixement pedagògic: reflexionar sobre com aprenen els alumnes.
MODEL SAMR: aquest model ofereix un mètode per tal d'observar com la tecnologia pot afectar al procés d'ensenyament-aprenentatge. A més, mostra una progressió que els usuaris de la tecnologia educativa sovint segueixen a mesura que avancen a través de l'ensenyament i l'aprenentatge amb la tecnologia. A mesura que es va avançant, la tecnologia esdevé més important a l'aula.
Aquest model està format per quatre nivells en l'ús de les noves tecnologies, depenent de la utilització que se'n faci a l'aula. Aquests nivells van des de la simple substitució fins arribar a una redefinició del model.
La redefinició permet realitzar noves tasques, que sense la integració de la tecnologia seria impensable. Els quatre nivells són els següents:
Com a docent, he pogut reflexionar i crec que les tecnologies no és l’aspecte més important per aconseguir innovar i que els alumnes siguin més competents, sinó que el més important és la manera en què els docents les usem i les ensenyem a usar als alumnes.
Per tant, és important disposar de recursos per obtenir diferents activitats per tal de dur a terme a la pantalla digital, a la tablet/mòbil/ordinador, a la PDI, etc.
A continuació se'n mostren alguns:
Per tant, és important disposar de recursos per obtenir diferents activitats per tal de dur a terme a la pantalla digital, a la tablet/mòbil/ordinador, a la PDI, etc.
A continuació se'n mostren alguns:
Alexandria: per obtenir materials per la PDIhttp://alexandria.xtec.cat/mod/glossary/showentry.php?eid=379&displayformat=dictionary
Plickers: és una aplicació mòbil que el docent s'ha de descarregar per tal de poder obtenir a temps real dades estadístiques del progrés dels alumnes.
Cada alumne o grup disposa d'una targeta amb un símbol diferent i depenent de quina posició la mostrin significarà una resposta o una altra (hi ha 4 possibles respostes). Els docents gràcies al seu dispositiu mòbil pot escanejar les targetes que els alumnes mostren. Per tant, a l'aula només es necessiten les targetes i el dispositiu mòbil del docent amb l'aplicació.
Cada alumne o grup disposa d'una targeta amb un símbol diferent i depenent de quina posició la mostrin significarà una resposta o una altra (hi ha 4 possibles respostes). Els docents gràcies al seu dispositiu mòbil pot escanejar les targetes que els alumnes mostren. Per tant, a l'aula només es necessiten les targetes i el dispositiu mòbil del docent amb l'aplicació.
Plickers és una eina senzilla i potent que permet recollir dades de l'avaluació formativa en temps real sense la necessitat de dispositius d'estudiants, per tant, seria adient usar-lo a Educació Primària. https://www.plickers.com/
Kahoot: és una aplicació mòbil molt semblant a Plickers però amb la diferència que els alumnes necessiten dispositius mòbils, per tant, seria més adient utilitzar-lo a Educació Secundària. http://toolbox.mobileworldcapital.com/app/kahoot/236
Personalment opino que tant Kahoot com Plickers són aplicacions molt motivadores pels alumnes i es poden utilitzar fàcilment a les aules. Pot ajudar a avaluar el coneixement dels alumnes, permet saber si realitzen la feina fora de l'escola (si fan activitats interactives, si visualitzen vídeos, etc.) ja que a través de les aplicacions es poden realitzar preguntes relacionades amb qualsevol temari que es vulgui [és pot fer la classe invertida (flipped clasroom)].
A través del qüestionari realitzat a classe he comprovat que els meus coneixements sobre aquestes tecnologies és una mica baix. En contestar algunes de les qüestions m'he adonat que malgrat utilitzar les noves tecnologies dia a dia amb bastant freqüència hi ha molts aspectes que desconec. A més, he pogut reflexionar sobre els dispositius que tenim a l’escola on treballo, i de tot el ventall que existeixen avui en dia en tenim molt pocs, només tenim una aula d’ordinadors, tres pissarres digitals i tres sistemes de projector. Els alumnes no poden utilitzar ordinador a l’aula ja que no n’hi ha i han d’esperar la sessió d’informàtica (1h a la setmana) per anar-hi. Crec que avui dia, els alumnes haurien de poder demostrar la seva habilitat amb les noves tecnologies ja que a fora l’escola les utilitzen en gran mesura i així aconseguiríem motivar-los més i els resultats que es podrien aconseguir en el procés d’ensenyament-aprenentatge seria molt més enriquidor.
Com a docent, utilitzo els dispositius o les aplicacions digitals per cercar i consultar material didàctic, per la visualització de continguts (vídeos, presentacions, fotos, imatges, etc.), per produir material didàctic interactiu, etc., per la comunicació interna (correu amb membres del centre: mestres, equips, alumnes, etc.), per la comunicació externa amb altres professionals. També les utilitzo per avaluar els resultats d'aprenentatge de l'alumnat i per la gestió i tràmits relacionats amb l'organització del centre (actes, avaluacions, etc.).
Però no les utilitzo per la publicació de continguts a la xarxa, per treballar col·laborativament amb docents del centre, pel disseny de situacions didàctiques perquè l'alumnat aprengui el funcionament de les tecnologies, per la comunicació amb les famílies ni tampoc per la participació en xarxes socials.
Per altra banda, els alumnes només utilitzen dispositius i/o aplicacions digitals per cercar informació, per la visualització de continguts, per realitzar activitats i jugar. Personalment, crec que el centre hauria d’impulsar el treball a través de les tecnologies per adquirir competència digital i permetre que els alumnes publiquessin continguts a la xarxa, treballessin en línia en espais d'aprenentatge (Moodle), que realitzessin lliuraments d'activitats a través de correu electrònic o a l'espai virtual (Moodle), que es poguessin comunicar o resoldre dubtes per correu electrònic amb membres del centre (mestres, alumnes, etc.) i amb altres membres externs al centre (també a través de videoconferències), que poguessin participar en fòrums o debats virtuals, que poguessin començar a treballar de manera col·laborativa tot realitzant petites investigacions en el qual s’hagués de resoldre problemes i prendre decisions. També és molt important que ja des de ben petits s’iniciïn en la participació de projectes telemàtics en col·laboració amb altres centres, que participin en xarxes socials, que treballin la geolocalització i la robòtica.
Pel que fa a mi, conec les possibilitats de les TIC, les xarxes socials i les eines col·laboratives però tinc un nivell més baix de coneixement de la realitat augmentada (codis QR, realitat virtual, etc.).
M’agradaria aprofundir en els recursos digitals per tal de ser més competent digitalment i oferir un gran ventall d'eines als meus alumnes perquè puguin avançar en el seu coneixement digital.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada