Els alumnes han d’assolir la competència digital, per tant, és lògic que els centres educatius defineixin i actualitzin l’estratègia sobre l’ús de les tecnologies digitals en el procés d’ensenyament-aprenentatge. Aquest fet portarà a que els docents s’assegurin que atenen les quatre dimensions que conformen la competència digital:
- Instruments i aplicacions
- Tractament de la informació i organització dels entorns de treball i aprenentatge
- Comunicació interpersonal i col·laboració
- Ciutadania, hàbits, civisme i identitat digital
Les TIC i les TAC a l'escola!
Com a docents hem de saber que les TIC fan referència a les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, i les TAC a les Tecnologies per a l’Aprenentatge i el Coneixement.
Aquestes tecnologies s’han d’utilitzar per tal de proporcionar una millora en els processos d’ensenyament – aprenentatge, d’avaluació i d’organització, que de forma quotidiana es desenvolupen a l’entorn, al centre i a l’aula. Per aconseguir aquesta millora hem de tenir en compte, que és necessari que coneguem tants recursos com puguem i ens anem actualitzat dia a dia.
PLA TAC
Els centres educatius necessiten una eina per facilitar la revisió i actualització de les TIC, és a dir, un Pla TAC. Aquest pla permet fer una diagnosi per saber en quin punt es troba el centre en relació a les tecnologies, plantejar-se objectius de millora i accions per tal de dur a terme, implementar-ho i avaluar-ho (per tornar a fer la diagnosi).
Les TAC afecten a l’aula, al centre i a l’entorn:
AULA
Aprendre sobre: aprendre com funcionen els aparells tecnològics.
Aprendre de: aprendre recursos com el JClic, els quaderns virtuals, vídeos interactius, etc.
Aprendre amb: utilitzar la tecnologia per tal d'utilitzar-les a l'hora de realitzar activitats, és a dir, per a donar suport a les tasques d'aprenentatge.
Aprendre sobre: aprendre com funcionen els aparells tecnològics.
Aprendre de: aprendre recursos com el JClic, els quaderns virtuals, vídeos interactius, etc.
Aprendre amb: utilitzar la tecnologia per tal d'utilitzar-les a l'hora de realitzar activitats, és a dir, per a donar suport a les tasques d'aprenentatge.
CENTRE
El pla TAC. És una eina que facilita al centre fer una diagnosi del punt en què es troba actualment a nivell digital i això li permet plantejar-se uns objectius de millora en relació a la tecnologia.
ENTORN
El marc normatiu, la coordinació amb diferents entitats, etc.
Com a docent és important saber que a tota les escoles hi ha d’haver un Pla TAC i el director o el coordinador TAC és l’encarregat d’impulsar-ne el desenvolupament i vetllar per l'aplicació i avaluació. Alguns dels objectius del Pla TAC són els següents:
- Planificar el desplegament i la inserció de les TIC en els àmbits educatiu, administratiu i comunicatiu.
- Promoure l'assoliment de la competència digital per part de tots els alumnes i docents.
- Impulsar els usos curriculars de les TAC i fer-ne el seguiment i l'avaluació.
- Assignar responsabilitats compartides en la gestió de la tecnologia en el centre.
- Establir criteris per definir les prioritats de dotació dels recursos tecnològics i d'assessorament i de formació dels docents.
- Establir mesures per garantir la inclusió digital de tots els alumnes, evitar-ne així la fractura digital.
- Establir la presència del centre a Internet (Portal del centre, plataforma virtual).
- Establir mesures de protecció dels alumnes de continguts inadequats en l’accés a Internet, tant dels equipaments del centre com dels personals dels alumnes.
Per tal d’implementar les TAC i dels recursos digitals per afavorir la millora de la qualitat dels processos d'ensenyament i aprenentatge, de la competència digital i dels resultats escolars en general, tenint en compte la inclusió digital de tots el alumnes, és necessari una modificació o adaptació de l'estructura i del funcionament del centre. Són necessaris espais més oberts, ben equipats amb les tecnologies que es requereixin, etc.
Per altra banda, el centre ha de disposar d’una comissió TAC, integrada per algun membre de l'equip directiu, pel coordinador o coordinadora TAC del centre i per professors de diferents cursos. Alguns dels objectius són els següents:
- Promoure, concretar i desplegar el pla TAC i fer-ne el seguiment en el marc del projecte educatiu de centre.
- Revisar periòdicament les normes d'organització i funcionament del centre (NOFC) per tal d'adequar-les als usos i a la normativa sobre privacitat i protecció de dades que el centre faci de les tecnologies digitals i dels dispositius personals dels alumnes.
- Coordinar la integració de les TAC en les programacions curriculars.
- Vetllar pel desplegament curricular de la competència digital de l'alumne.
- Promoure l'ús de les TAC en la pràctica educativa a l'aula.
- Vetllar per l'optimació de l'ús dels recursos tecnològics del centre.
- Vetllar perquè es garanteixi la inclusió digital de tots els alumnes en els centres.
- Vetllar per l’aplicació de mesures de protecció de continguts inadequats en l’accés a Internet, tant dels equipaments del centre com dels personals dels alumnes.
- Dinamitzar la presència a Internet del centre (portal, EVA, blog, etc.).
- Establir el sistema de comunicació digital del centre amb les famílies i vetllar perquè es compleixi.
- Vetllar per l'aplicació de les polítiques de privacitat i seguretat de les dades i les infraestructures digitals del centre educatiu.
- Vetllar perquè les famílies rebin la informació sobre les normes del centre pel que fa als dispositius digitals (usos, control parental, etc.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada